Spring naar inhoud

Psychologie en technologie

Websites bouwen, verkoopstrategie ontwikkelen, teksten schrijven, of helder communiceren met klanten; dit zijn allemaal vaardigheden waarbij de mens centraal staat.

De kracht van Humanify zit hem in het begrip van (en anticipatie op) de psychologie van je klanten. Zo heeft het lezen van informatie op een website veelal te maken met cognitieve psychologie. Er spelen zich allerlei processen van informatieverwerking af in onze hersenen, die door onderzoek grotendeels te verklaren zijn. Met Humanify zet ik deze kennis in bij het ontwikkelen van websites en bedrijfsvoering.

Menselijkheid

Het ultieme doel van Humanify is om technologie bij bedrijven in het algemeen gebruiksvriendelijker te maken. Zo probeer ik het digitale landschap weer wat menselijker te maken. Ik vind het belangrijk dat iedere ondernemer toegang moet hebben tot de mogelijkheden van online middelen. Zeker de minder technisch vaardige mensen, waarmee ik bijzonder graag werk om die eerste stappen te gaan zetten.

Dienstverlening

Jij bent voor mij behalve een klant een uniek mens. Ik vind het leuk om je te leren kennen en te ontdekken wat jouw drijfveren zijn. Behalve heel interessant, is dit erg nuttig voor mijn dienstverlening. Ik vind het belangrijk dat jij een goed passend product of dienst krijgt. Maar eigenlijk vind ik het nog belangrijker dat jij qua bedrijf en online vaardigheden gaat leren en groeien. 

Technologie

Ik wil dat jij technologische oplossingen krijgt waar je echt wat aan hebt. Daarmee bedoel ik dat je begrijpt hoe het werkt en er effectiever je bedrijf mee kan besturen. Dus technische oplossingen die goed aangepast zijn aan menselijk gebruik. Met veel aandacht voor de overdracht van kennis en vaardigheden die hierbij aan pas komen.

Psychologie

Als psycholoog heb ik een brede wetenschappelijke achtergrond qua kennis en vaardigheden, om menselijk gedrag te onderzoeken en te verklaren. Hierbij ben ik gespecialiseerd in het bevorderen van de interactie tussen mens en computer. Met Humanify beoog ik dit niet alleen vanuit het technologische perspectief te doen (zoals veel ICT bedrijven al doen), maar vooral vanuit het psychologische perspectief.

Vaardigheden & Expertise

Algemeen

  • Master in de psychologie; wetenschappelijk pragmatische visie.
  • Gespecialiseerd in mens-computer interactie en cognitieve processen.
  • Brede kennis en ervaring met: online, websites, software en hardware.
  • Analytisch, oplossingsgericht en sterk oog voor detail.
  • Nuchtere visie op online marketing, sociale media en SEO.

Online technologie

  • WordPress (HTML, mySQL, PHP)
  • Webdesign (CSS3)
  • Facebook & LinkedIn
  • Technische SEO 
  • Content SEO
  • E-mail management

Opleiding & Ervaring

Psychologie Bachelor

Tijdens mijn drie-jarige Psychologie opleiding heb ik mij gestort op allerlei onderwerpen omtrent gedrag en cognitie. Deze opleiding volgde ik op Universiteit Twente, een ondernemende universiteit met veel aandacht voor technologie.
 
In tegenstelling tot de meeste studenten was ik veel minder geïnteresseerd in psychopathologie (hoe het mis kan gaan) of psychotherapie (hoe je dat kan oplossen). Ik was juist geïnteresseerd in hoe ons brein in elkaar steekt, hoe we iets nieuws leren, en hoe men dat proces positief kan beïnvloeden.
  • Cognitie - over mentale processen, hoe mensen denken en informatie verwerken.
  • Leren en instructie - over leerprocessen en ondersteuning daarvan.
  • Sociale interactie - over groepsgedrag, communicatie en mediagebruik.

Digitaal adviseur bij Rijksmuseum Twenthe

Na mijn bachelor heb ik een tussenjaar gewerkt bij Rijksmuseum Twenthe als digitaal adviseur. Daar heb ik een grootschalige digitale inhaalslag aangestuurd, met onder andere de ontwikkeling van een nieuwe website en een online medewerkersplatform.

Door dit werk ontdekte ik mijn eindeloze interesse en plezier in het bestuderen en ontwerpen van de interactie tussen mensen (psychologie) en computers. Zo kwam ik tot de keuze voor mijn Master specialisatie.

Master Human Factors Engineering

Cognitieve psychologie

Psychologie omvat onder andere het onderzoeken en verklaren van gedrag en onderliggende mentale processen. Een van de onderwerpen van het onderzoek waar ik op afstudeerde, was hoe we onbewust gestuurd kunnen worden door onze ervaringen. Dit werkt op verschillende complexe manieren, en komt je wellicht bekend voor onder de term intuïtie.

Over Intuitie

Ons brein registreert constant allerlei informatie uit onze directe omgeving. Mentale processen verwerken dit tot complexe begrippen en concepten (dat wat je kunt verwoorden), die opgeslagen worden in ons geheugen.

Ieder mens beweegt zich dagelijks in talloze dynamische omgevingen of situaties waarin acties leiden tot consequenties. Wij leren deze patronen van actie-consequentie, doordat we in de meeste gevallen feedback terug krijgen vanuit de omgeving (sociaal, fysiek, of emotioneel).

Verwachtingsmanagement

Dit leerproces zorgt ervoor dat we op langere termijn verwachtingen ontwikkelen, die supersnel en zonder bewustzijn geactiveerd worden bij herkenning van patronen in een nieuwe omgeving. Een object wordt dus 'op gevoel' bruikbaar gevonden als het werkt zoals we verwachten. Intuïtie is daarom eigenlijk niets anders dan het onbewust toepassen van regels en principes die we eerder hebben geleerd.

Zo kan een super creatieve website visueel spannend zijn - maar qua bruikbaarheid heel moeilijk te begrijpen - als elementen niet daar staan waar ze intuïtief verwacht worden.

De HFE psycholoog

Bovenstaande is een psychologisch verschijnsel waar een HFE psycholoog naar kijkt. Het is de uitdaging om de interactie zo vloeiend mogelijk te laten verlopen, zonder fouten of vast te lopen. Dit gaat dus om het afmeten en afstemmen van digitale interfaces aan de mentale capaciteiten van de gebruikers. Enerzijds door in te grijpen in het ontwerp van de interfaces. Maar anderzijds door juist de mens te trainen beter met de interfaces leren om te gaan.
 
Een HFE psycholoog zoals ik is dus gespecialiseerd in het observeren, analyseren en verbeteren van de interactie tussen de mens en een digitale omgeving. 
  • Wetenschappelijke observatie en onderzoek van menselijk gedrag in digitale context.
  • Focus op Usability Testing & User eXperience (UX) voor gebruiksvriendelijkheid.
  • Unieke visie op interactie design op basis van cognitief psychologische modellen en theorieën.

Wat kan ik voor je doen?

Online strategie vanaf € 197,-
Website ontwikkeling vanaf € 497,-