Spring naar inhoud

Google SEO strategie

Klanten aantrekken via Google

Krijg inzicht in de mogelijkheden om je website hoger in Google zoekresultaten te laten komen. Humanify doet dat vanuit een holistisch principe. Dus niet alleen op basis van zoektermen, maar door alle factoren mee te nemen die invloed hebben op je ranking.

  • Het beste zoekresultaat worden voor je doelgroep
  • SEO richtlijnen voor tekst en afbeeldingen
  • Technische SEO voor index en Google crawler
  • Vergroot je bereik door SEO link-building strategie 

Wat is SEO strategie?

Search engine optimalisatie gaat over het optimaliseren van websites, zodat je pagina's gevonden (kunnen) worden in Google als antwoord op bepaalde zoekvragen. Er zijn een flink aantal factoren van invloed op deze 'vindbaarheid' en de positie in Google.

Het begint bij de technische handelingen om de essentie van je webpagina's goed te tonen aan de Google crawler-bot. Deze bot gaat regelmatig het web rond om alle links te checken en te kijken waar websites over gaan. Zo indexeert Google alle informatie, ordent dit volgens sleutelwoorden en slaat dit op in de index. Je kan dit index-proces beïnvloeden door consequent sleutelwoorden te gebruiken in je teksten, zodat je op basis van die zoektermen kan worden gevonden. 

Voordat je verder leest...

Deze module is nog in ontwikkeling. Ik weet goed wat ik wil, maar ben voorlopig nog wel even bezig met het uitwerken van de vorm en het schrijven van ondersteunend materiaal. Lees verder over de mogelijkheden om je website uit te breiden.

Waarom Humanify?

Ik heb mij over de jaren heen erg verdiept in websites, Google en sociale media. Behalve het bestuderen van zoekgedrag, heb ik altijd een bepaalde fascinatie gehad voor de werking van Google. Het blijft iets magisch hebben, en achter iedere vraag schuilt weer een volgende kwestie. Hoe kan een enkele zoekmachine het hele internet indexeren? En hoe ordent het deze informatie? Wat is het belang van Google nou eigenlijk? En bestaat het internet eigenlijk wel zonder Google?

Door te begrijpen hoe Google werkt, is het ook makkelijker te anticiperen hoe je er gebruik van kan maken. En nog belangrijker, of je er als kleiner bedrijf ook wat aan hebt. Dit zijn het soort vragen waarmee ik je uitgebreid kan helpen; hoe werkt het en hoe doe je dat.

Google Search optimalisatie

Concurreren als kleine ondernemer

Heel realistisch is het niet - voor een zelfstandige ondernemer - om primair in te zetten op nummer 1 in de Google zoekresultaten. Je zult al snel merken dat er flink wat concurrentie is op zoekwoorden, en het is lastig opboksen tegen de grote bedrijven met mega marketing budgetten.

Anderzijds is SEO een gratis vorm van adverteren die je zonder al te veel moeite toch kan benutten. Grote kans dat jij als kleinere ondernemer een veel specifieker en authentieker product hebt. Je kan dan inzetten op specifieke combinaties van zoektermen, met veel minder concurrentie. 

Je webpagina als zoekresultaat

Het is de kunst om je website zo op te bouwen dat je een kleine selectie pagina's perfect optimaliseert voor het aantrekken van Google verkeer. Dat worden je link-magneten. Op die pagina(s) komen je bezoekers terecht via Google, en van daaruit ga je de lezers verder (ver)leiden door jouw website.

Dit is de basis voor je interne linkstructuur. Het is dus de kunst zoveel mogelijk verkeer door die pagina's te leiden. Zo ziet Google dat het een actieve en blijkbaar nuttige pagina is in relatie tot de bijbehorende zoektermen. Dat geeft weer een positief effect op je ranking.

Het belang van inhoudelijke kwaliteit

Behalve alle technische en inhoudelijke SEO richtlijnen, is het van groot belang dat je een hoge kwaliteit van inhoud hebt. Eigenlijk is dit natuurlijk zo klaar als een klontje. Je moet de zoekvraag zo goed mogelijk beantwoorden. Wees authentiek, informatief of bijzonder en zorg dat je bezoekers tevreden zijn met je aanbod of resultaat. 

Het gevonden resultaat moet aansluiten bij de verwachting op basis van de zoektermen. Als men klikt op jouw resultaat in Google, en vervolgens totaal iets anders krijgt dan verwacht, dan ben je deze mensen snel kwijt. En ze houden er wellicht een negatieve smaak aan over omdat ze zich misleid voelen.

Goede SEO is geen trucje

Het is dus geen trucje, je moet SEO meer zien als een extensie op je marketing. Eerst een goede basis vormen, met een authentiek product of dienst. Vervolgens ga je promoten, content schrijven, verkeer aantrekken en op langere termijn ga je zo steeds meer profiteren van zoekverkeer.

Het effect groeit zo organisch, direct gerelateerd aan de activiteit en kwaliteit van je web-content. Om dit te bereiken is een allesomvattende holistische aanpak het meest succesvol. Zo sijpelt SEO door in bijna ieder aspect van je website: Efficiënte techniek, keyword strategie, link- en navigatie structuur, kwaliteit van inhoud en goede copywriting.

Humanify SEO komt er aan!

Beschikbaar vanaf Juni 2018